Rysunek na kolorowym papierze - część 1. Kredki


Kredki i kolorowy papier

Bardzo dużą część moich prac - zwłaszcza tych wykonanych kredkami - robię na kolorowym papierze. Stosuję taki zabieg już od dłuższego czasu. Jest to jedna z moich ulubionych technik. Uważam, że na kartkach innych niż białe świetnie sprawdzają się też pastele lub węgiel czy grafit połączone z białą kredką. Gama narzędzi jest szeroka, ale skąd pomysł na kolorową kartkę? W tym poście śpieszę z wyjaśnieniami.

Przykłady moich rysunków wykonanych  na różnych odcieniach papieru.

Jak możecie zauważyć na zdjęciach powyżej, na pracach staram się wyeksponować przede wszystkim światło. Odblaski od szkła, błyszcząca sierść, lśniące włosy na portretach i kontrast między najjaśniejszym i ocienionym fragmentem skóry - to wszystko (z większym lub mniejszym powodzeniem) próbuję Wam pokazać w tych rysunkach.
Poza ekspozycją światła, niektóre barwy prezentują się bardziej "soczyście" na kolorowym papierze. Możecie to zaobserwować rozrysowując próbniki na dwóch odcieniach papieru. Ja użyłam tych samych kolorów na białej kartce oraz szarej tekturce z tyłu bloku. Oto efekt:


Jasne kolory lepiej wybijają się na ciemniejszym tle - to oczywiste, przyznajcie sami. Ponadto gdy używamy papierów w kolorze beżu, brązu czy pomarańczu do portretu, mamy mniej pracy przy skórze lub włosach. Taki papier stanowi zwyczajnie część wypełnienia kolorem. Dodatkowo prześwity, które zostają po nałożeniu kredki na kartkę stają się mniej widoczne. Dla tych, którzy nie mają cierpliwości do nakładania miliona warstw kredki (czyli dla mnie) ta technika jest idealna. Kolorowy papier, prócz podkładu pod skórę, może stanowić ciekawe tło. Czasem dzięki używaniu różnych barwnych kartek, możemy sobie odpuścić grzebanie przy dalszych planach naszej pracy, a nasz rysunek nadal wygląda ciekawie.

Jaki papier wybrać?

Jak się zabrać za nasz rysunek? Potrzebujemy odpowiedniego papieru i przyborów. Oto kilka przykładów bloków i kartek, które stosuję:



Niektóre z tych bloków nabywam w sklepie plastycznym, a kilka z nich jest dostępna w supermarketach. Łączy je fakt, że są względnie niedrogie. Szkicownik artystyczny z szarymi kartkami (który widzicie na lewym zdjęciu) w formacie A4 to koszt ok. 1,70 zł. Na zdjęciu po prawej stronie jest kolorowy blok z Lidla, którego grubość papieru i jakość całkiem mi odpowiada. Do tego pastelowe kartki do xero z Biedronki i papier dekoracyjny w kilku odcieniach beżu, łososiowego i różu, którego do tej pory najczęściej używałam pod kredki. Prócz tego zaopatrzyłam się w kilka mniejszych szkicowników, jak Blok ekologiczny albo brązowy szkicownik firmy Hahnemuhle. W ciekawych odcieniach występuje też papier do pasteli. Jeśli to Was nie przekonuje, to w większości białych bloków z tyłu macie szarą tekturkę. Po co wyrzucać skoro można ją wykorzystać do ciekawej pracy?

Kredki

Skoro już mamy papier, dobrze by było zaopatrzyć się w coś, czym można po nim rysować. Do kolorowych prac polecam dobrze napigmentowane, miękkie kredki. Najczęściej używam kredek Mondeluz lub Polycolor z Koh-I-Noor, ale sprawdzi się też wiele innych, jak K-I-N Progresso, Derwent Drawing i Coloursoft. Z twardszych kredek udało mi się przetestować Polychromosy - świetnie dają sobie radę. Myślę, że duża część kredek poradzi sobie z kolorowym papierem. Problemem może być biała kredka, którą często trzeba podmienić na jakąś lepiej napigmentowaną. Jeśli macie możliwość, dobrym pomysłem jest przetestowanie kredek na kartce, na której chcecie wykonać rysunek, ponieważ odcień niektórych może odbiegać od tego co widzimy na białym papierze. Dodatkowo warto sobie dorzucić jakiś biały żelopis i porządną strugaczkę, ze względu na pory w grubszych kartkach, które nie chcą się wypełniać tępym rysikiem. W tym poście skupiam się głównie na kredkach i kolorowym papierze - węgiel, ołówek, pastele i inne techniki postaram się omówić następnym razem.


Macie przybory? A więc do dzieła. Tematów do prac na pewno Wam nie zabraknie. Możecie wybrać rysowanie z natury - nada się do tego chociażby szklanka czy kieliszek (z napojem lub bez). Jeżeli wolicie przerysowywać ze zdjęcia szukajcie obiektów z odbłyskami i ładnym kontrastem. Przy portretach stawiajcie na błysk w oku, lśniące, gładkie pasma włosów albo ładnie oświetloną lub nawet mokrą skórę.

I póki co to tyle. Mam nadzieję, że natchnęłam przynajmniej część z Was do narysowania czegoś interesującego. Stosujecie kolorowy papier? Podzielcie się ze mną swoimi spostrzeżeniami. Jeśli macie jakieś pytania, uwagi i ciekawostki zostawcie je dla mnie w komentarzu.




Komentarze

  1. Przecudne rysunki! Z kredkami w zasadzie nie mam doświadczenia, ale swego czasu sporo rysowałam suchymi pastelami - najbardziej lubiłam korzystać ze specjalnych (do pasteli) ciemnych papierów - brązy, grafit, ciemne zielenie. Ostatnio zatęskniłam trochę za tą techniką, ale może spróbuję też popracować kredkami - zachęciłaś mnie do tych beżowych i szarych papierów, muszę to sobie wpisać na listę zakupów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłą opinię. Papiery do pasteli to świetna sprawa, ale same pastele suche jeszcze do mnie nie przemówiły. Jesteśmy na etapie zapoznawania się ze sobą. A właściwie to ja staram się być dla nich miła a one mnie ignorują.
      Mam nadzieję, że uda Ci się z powodzeniem poeksperymentować z kredkami, a jeśli nie, to może powrót do starych narzędzi (pastele) natchnie Cię do nowych prac.

      Usuń
  2. Szacunek pełen mam jak zrobione te rysunki, jej po prostu one idealnie wyglądają.

    OdpowiedzUsuń
  3. Prze-pię-kne rysunki! Serio! Uwielbiam takie. Ja też rysuję. Co prawda rzadko, bo muszę mieć sporo czasu, weny i siły. Nie jest to jakaś moja główna pasja, ale rysuję portrety. Ołówkami. Kredkami niezbyt często, ale podobają mi się w takim stylu.

    Pozdrawiam!
    http://karina.stankowicz.pl/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że podobają Ci się moje prace. Fajnie, że również zdarza Ci się coś nabazgrać, nawet jeśli traktujesz to jako zajęcie wykonywane sporadycznie. Czas jest priorytetowy jeśli chodzi o rysowanie i w natłoku innych zajęć ciężko wygospodarować go na dopracowywanie rysunku.
      Również pozdrawiam!

      Usuń
  4. Super :) Ja też coś rysuję w wolnym czasie i szukam od dłuższego czasu dobrych kredek Dziękuję za rady :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma sprawy, po to tu jestem. Szukanie odpowiednich kredek to ciężka sprawa :D Pozdrawiam.

      Usuń
  5. Świetne rysunki! Masz talent i rękę stworzoną do rysowania! Zazdroszczę :)
    Pozdrawiam!
    https://drawing-myhobby.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz :) Również pozdrawiam!

      Usuń
  6. Nigdy nie malowałam na kolorowym papierze ;) Muszę koniecznie spróbować! Na kolorowym tle rysunek na pewno będzie wyglądać żywiej i oczywiście te najjaśniejsze odcienie będą widoczne jak wspominałaś :)

    Zapraszam też do mnie, tu posty z rysunkami:
    http://im-dollka.blogspot.com/search/label/rysunki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kolejny rysujący u mnie, jak miło <3 Im więcej blogów rysunkowiczów mogę przeglądać, tym lepiej. Co do rysowania na kolorowym tle: czekam na pierwsze efekty! Dzięki za komentarz i oczywiście zerkam do Ciebie.

      Usuń
  7. Wow jakie piękne! Nie mogę się napatrzyć!
    Mój blog

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam ja sama rysuje od 3 lat i staram się do liceum plastycznego dostać :3 osobiscie uwielbiam portrety na brązowym papierze rysować i na czarnym suchymi pastelami *-* uwielbiam to

    Zapraszam rowniez do siebie https://nadiaartcollection.blogspot.com/?m=1

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda Ci się z liceum plastycznym! Powodzenia i na pewno będę na bieżąco z Twoimi nowymi rysunkami ;)

      Usuń

Prześlij komentarz